Van de prestatiegerelateerde beloning op het werk, alleen mogen buitenspelen als je werkje af is, tot de gang op gestuurd worden als je je misdraagt; straffen en belonen is de standaard in onze maatschappij. Het idee is dat je zo ‘goed gedrag’ leert.
Helaas blijkt uit onderzoek hoe dit een killer is voor vertrouwen, intrinsieke motivatie en creativiteit. En dat het een strategie is die eigenlijk zijn doel niet bereikt. Voorwaardelijke aandacht is vooral enorm succesvol in het bezorgen van gevoelens van faalangst, schaamte, schuldgevoel en onzekerheid…
Want mama stuurt mij weg en vindt mij niet meer lief als ik stoute dingen doe. En papa vond mijn vorige tekening heel mooi maar over deze zei hij niets, terwijl ik expres dezelfde maakte…
Vindt papa mijn tekening lelijk? Saai? Vindt hij mij nog wel aardig? De innerlijke wereld van je kind raakt gedomineerd door onzekere gedachten, je kind gaat pleasen en voelt schaamte & schuldgevoel als het pleasen niet het verwachte resultaat heeft.
Het kan anders; vanuit verbinding opvoeden ♥